S4 - Teoretická informatika | |
---|---|
SVOČ 2004SoutěžOrganizaceInformace
|
Pro snažší hledání prací podle autora, názvu nebo sekce použijte seznam prací. V případě špatné čitelnosti rovnic v abstraktu na webu, prosím použijte následující dokument ve formátu pdf - svocabst.pdf. Obecná syntaktická analýza pro bezkontextové gramatiky a EOL gramatiky Tento dokument se zabývá obecnou syntaktickou analýzou založenou na sekvenčních gramatikách a paralelních E0L gramatikách s využitím některých normálních forem těchto gramatik. Pro sekvenční gramatiky jsou použity Chomského a silná Greibachové normální forma, pro paralelní E0L gramatiky potom binární normální forma. Jsou diskutovány dvě různé varianty E0L gramatik, které se liší startovací strukturou. V prvním případě je startovací strukturou jeden řetězec, ve druhém potom celý jazyk definovaný bezkontextovou gramatikou v silné Greibachové normální formě. Pro sekvencní gramatiky jsou uvedeny celkem čtyři algoritmy, které se liší přístupem k syntaktické analýze a použitou normální formou. Pro paralelní E0L gramatiky jsou uvedeny dva algoritmy. Ty se liší podle použité startovací struktury v E0L gramatice. Po jejich formálním zápisu je funkce každého z nich demonstrována na praktických příkladech. Na závěr jsou shrnuty výsledky a diskutovány výhody a nevýhody. Syntaktická analýza založená na gramatikách s rozptýleným kontextem
Úkolem mé práce bylo navrhnout vhodný algoritmus pro syntaktickou
analýzu, neboli parsing, nad gramatikami s rozptýleným kontextem (SCG).
Množina jazyků, kterou lze získat pomocí tohoto typu gramatik, pokrývá
kontextové jazyky.
Gramatiky s fixovanou pozicí neterminálů a složitost zápisu jazyků
V této práci autorka studuje efektivnost reprezentace bezkontextových jazyků gramatikami s fixovanou pozicí neterminálů (POG). Uvádí základní fakta týkající se gramatik s fixovanou pozicí neterminálů. Pozičně ohraničené gramatiky byly definovány a studovány v článcích
"Canonical forms of context-free grammars and position restricted grammar forms" a
"Position restricted grammar forms and grammars" autory M. Blattnerovou
a S. Ginsburgem v Lecture Notes in Computer Science 56 a Theoretical Computer
Science 17 . Této problematice jsou věnovány i práce A. Kelemenové (např. Gramatical
levels of the position restricted grammars. Proc. of Mathematical Foundations of Computer
Science MFCS'81, Lecture Notes in Computer science 118 , Springer Verlag, Berlin,
1981) a P. Šindelářové Složitost jazyka reprezentovaného gramatikami s ohraničenou pozicí. Bakalářská práce, FPF SU, 1999.
On the complexity of the G-reconstruction problem Let G be a fixed unoriented graph. The G-structure of a graph F is the hypergraph H with the same set of vertices as F and with the property that a set h is a hyperedge of H iff the subgraph of F induced on h is isomorphic to G. We consider the complexity of determining whether for a given hypergraph H there exists a graph F such that H is the G-structure of F. It has been proved that this problem is polynomial if . We investigate this problem for larger graphs G and show that for some G the problem is NP-complete – in fact we prove that it is NP-complete for almost all graphs G. Transformácie XML dokumentov V práci sme definovali vlastnú štruktúru klasifikácie systémov pre transformácie XML dokumentov, ktoré sme následne zaradili do definovaných skupín. Bližšie sme skúmali štyri formálne modely, na ktorých sú niektoré z nich založené - syntaxou riadené prekladové schémy, atribútové gramatiky, stromovo-transformačné gramatiky, zostupné stromové prekladače a ich modifikácie. Definície formálnych modelov uvádzame v jednotnej terminológií a z perspektívy transformácií stromov XML dokumentov. Ďalej sme sa zaoberali ich vlastnost'ami a definovali miery zložitosti, čím sme vytvorili podklad pre d'al'šie porovnávanie. Dokázali sme niekol'ko tvrdení porovnávajúcich transformačnú silu definovaných modelov. Biangular circle formation by asynchronous mobile robots Consider a community of simple autonomous robots (decentralized, asynchronous, no common coordinate system, no identities, no direct communication, no memory of the past, deterministic) moving freely in the plane and able to sense the positions of the other robots. We study the task of forming a absolutely symmetric formation – regular circle. Although we do not reach this goal for all initial configurations. We form in general case only a less symmetric formation – biangular circle. Existing algorithms for similar tasks (forming a regular circle) are known only for stronger models (synchronous) and only converge to the final formation. In this paper we present an algorithm that solves the biangular circle formation problem deterministically in finite time. Zefektivnění syntaktické analýzy aritmetických výrazů
Tento příspěvek vycházející z mé ročníkové práce zkoumá možnosti optimalizovat prostředky pro LR(1)-syntaktickou analýzu a zaměřuje se na gramatiky pro infixový zápis aritmetických výrazů a gramatiky s podobnou strukturou pravidel.
Distribuovaný algoritmus pro ověřování LTL vlastností modelu
V poslední dekádě vyvstala nutnost formální verifikace softwarových aplikací
nasazovaných do kritických provozů, kde výskyt jakékoliv chyby může mít
fatální následky. Úspěšnou metodou je takzvané ověřování modelu
(model checking), kdy se automatickými metodami vytvoří pro daný systém jeho
abstraktní model a na něm je následně ověřena platnost verifikované
vlastnosti. Často používanou logikou na specifikaci vlastností je logika
lineárního času LTL. Ověřování LTL vlastností modelu pomocí sekvenčních
metod ovšem často selhává v důsledku nedostatečné velikosti
paměti. Alternativním přístupem je použití distribuovaných algoritmů,
kdy na daném problému participuje více vzájemně komunikujících počítačů.
Visually effective information visualization of large data Information visualization is a powerful tool to communicate various data to human, since the human visual system can quickly perceive and process huge amount of information if it is displayed in an appropriate form. But large data sets clutter the graphical display and make the visual representation unclear. It is hard to observe relations and pattern in an overplotted display, many features might get lost after behind others and the interaction suffers from slow application feedback. One of the solutions for this situations is using a more simple information, that requires less resources on either computer side or user side. This information has to approximate the original one as good as possible. My project introduces visual abstraction as a new concept for information visualization with respect to large size of the visualized data sets. The abstract information is gained using unsupervised data mining. The effects of this synergic approach joining human visual processing and computer-based pre-processing are illustrated on a popular infovis technique - the parallel coordinates. As the presented results show, visual abstraction offers a very effective overview, solves many problematic situations in visualization and allows to change the level of detail in the display to any desired level. Steinerovské farbenie kubických grafov Farbenie kubického grafu pomocou steinerovského systému trojíc je farbenie jeho hrán tak, aby farby každej trojice hrán majúcej spoločný vrchol tvorili trojicu steinerovského systému. Hlavným výsledkom mojej práce je, že kubické grafy bez sériovoparalelného konca (t.j. všetky steinerovsky zafarbitel'né grafy vöbec) sú zafarbitel'né steinerovským systémom AG(1,3)×PG(2,2) rádu 21. Ďalej sa podarilo úplne charakterizovat' triedu kubických grafov zafarbitel'ných afínnymi steinerovskými systémami AG(n, 3) pre Generation of Sentences with Their Parses by Scattered Context Grammars
Propagating scattered context grammars are used to generate their language's sentences together with their parses - that is the sequences of labels denoting productions whose use lead to the generation of the corresponding sentences. It is proved that for every recursively enumerable language, L, there exists a propagating scattered context grammar whose language consists of L's sentences followed by their parses.
Image reconstruction using triangulation Visually pleasant image reconstruction has important role in computer graphics. In this paper we explore the applicability of triangulations for image reconstruction. Two new algorithms are introduced for generation of data-dependent triangulation. The new deterministic algorithm entitled as image partitioning algorithm (IPA) shifts this reconstruction method closer to real usage. We present a new modification of the optimization technique simulated annealing with generalized look-ahead process (SALA). Also a new way of utilization of color information is presented, to achieve qualitative course of reconstruction of color images. Results show both theoretical and practical superiority over another methods. This work is a part of the APVT project Virtual Bratislava. The stable multiple activities problem
We study a generalization of the well-known stable roommates problem,
namely the stable multiple activities problem in which multiple partners and parallel
edges in the underlying graph are allowed. A polynomial algorithm for finding a stable
b-matching was presented by Cechlárová and Fleiner. This algorithm runs in O(m2) time,
where m is the number of edges of the underlying graph. We perform a detailed analysis
of this algorithm and present a new implementation, so that it runs in O(m) time. Further
we show, that the result of the first phase of the algorithm does not depend on the order
of deletions, we prove an analogy of the rural hospitals theorem for this problem and also
the fact that the algorithm finds all stable b-matchings for a given instance of the stable
multiple activities problem.
Související odkazy:
|